söndag 6 mars 2011

Kycklingpaj med chilisås

Detta receptet är en favorit, jag serverade pajen bland annat på min tjejmiddag i somras och igår när jag hade en liten mysig middag med Evelina och Ellen. Den blir ofta omtyckt och är hyfsat lätt att göra! Nu lägger jag upp det i samband med att jag är med och tävlar på bloggen Kalasgott, i detta inlägget (från hennes förra blogg, hon har precis bytt adress). Här kommer receptet:


Kycklingpaj med chilisås (+paprika och ananas)
För 4 portioner. Tid: ca 1 timme, varav 25-30 min i ugnen på 225 grader
Pajdeg:
100 g margarin/smör
2 ½ dl vetemjöl (eller grahamsmjöl, funkar bra med 50/50)
1 msk vatten, ev lite mer
Fyllning:
1 kyckling/några kycklingfiléer, kall, kokt eller grillad
1 gul paprika
1 röd paprika
1 msk margarin/smör
½ gullök
2 msk vetemjöl
2 ½ dl mellangrädde/matlagningsgrädde
1 dl chilisås (ev lite mer för starkare smak)
220 g ananas i skivor på burk
Italiensk salladskrydda
Salt och peppar
  • Blanda samman/knåda ihop ingredienserna till pajdegen i en bunke och låt stå kallt i ca 30 minuter.
  • Bena ur och ta bort skinnet från kycklingen och skär den i mindre bitar. Stek bitarna om du använde råa filéer.
  • Skölj, kärna ur och skär paprikan i små bitar. Fräs den sedan i matfettet.
  • Skär löken och tillsätt den i kastrullen.
  • Strö över mjöl och späd med grädden.
  • Tillsätt chilisåsen och låt såsen koka i några minuter.
  • Skär ananasen i bitar.
  • Tillsätt ananasen och kycklingen i såsen och krydda med italiensk salladskrydda, salt och peppar tills du får en god smak.
  • Tryck ut pajdegen i en ugnssäker form, på botten och upp på kanterna. Häll sedan i fyllningen.
  • Grädda pajen i ugnen i 25-30 minuter på 225 grader.

Servera med en fräsch sallad och lite gott bröd, smaklig måltid!



Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar