onsdag 19 januari 2011

Mellanmålsmuffins med morot

Hej!
Detta recept "uppfann" jag själv i somras genom att experimentera lite, och nu har jag gjort det igen! Dock med några små ändringar (och förhoppningsvis förbättringar) sedan förra gången och jag måste säga att det blev HELT OK! Godast är de nybakta, med Philadelphiaost på men du kan även testa med lite sylt, marmelad, smör, grädde (?) eller helt enkelt naturliga! Valet är ditt men jag har faktiskt bara testat med Philadelphia. De är i alla fall jättelätta att göra, går snabbt och de blir gott saftiga tack vare den rivna moroten i. Passar perfekt som ett litet mellanmål, till frukost/brunch eller som en lite nyttigare fika! (Det är rätt mycket fibrer i så glöm inte att dricka någonting till ;) ) Här kommer receptet!

Mellanmålsmuffins med morot
Ca 10 st, ugn: 150 grader, 20 min
½ dl linfrön (hela eller krossade är upp till dig)
2 dl rågsikt eller grahamsmjöl (+ ev lite vetemjöl)
½-1dl fiberhavregryn
½-1 dl müsli (naturell men du kan själv välja sort)
2 tsk bakpulver (ev lite till)
½ krm salt
3 msk olivolja
1 msk sirap
ca 2 dl mjölk eller fil
2 rivna morötter (medelstora)
  • Blanda först ihop alla torra ingredienser och tillsätt sedan resten utom morötterna.
  • Låt degen stå medan du river morötterna och ställer ut muffinsformarna.
  • Tillsätt de rivna morötterna och blanda ihop. Fördela sedan jämnt i muffinsformarna.
  • Grädda mitt i ugnen på 150 grader i ca 20 minuter, men stick med en gaffel innan du tar ut dem så att de verkligen är klara.

Smakligt mellis!

Image and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPic

1 kommentar:

  1. Oh, that looks lovely! I'm sure they taste great!

    SvaraRadera